lördag 26 juli 2014

Använd apotekares kompetens

Kundmöte igår som egentligen förekommer många gånger varje dag i olika variationer. Den äldres dotter önskar hämta mer sömnmedel. Jag berättade då att förskrivet sömnmedel inte varit rekommenderat till äldre de senaste 20 åren. Trots kampanj de tre senaste åren fortsätter förskrivningen. Varför kan inte apotekare få byta till lämpligare läkemedel?
Vid fortsatt samtal med dottern framkommer att den äldre plågas av en besvärlig ryggvärk som inte hennes läkare kommit tillrätta med. Efter en genomläsning av listan med aktuella recept får jag en misstanke om vad som inte stämmer. Efter många års erfarenhet brukar min misstanke stämma i 70-80 procent av fallen.  Varför får jag inte som apotekare försöka lösa problemet? Självklart har jag kunskap för att tolka labprover och symtom för uppföljning av behandlingen.  Kom inte och säg att jag ska rådgöra med läkaren. Sist jag gjorde så fick jag som kommentar, ingen ska lägga sig i mitt arbete.

Självklart har jag mycket goda erfarenheter av samarbete med intresserade läkare när vi arbetat i projekt. Läkare som uppskattar att få del av nu gällande rekommendationer. Jag förstår inte heller varför läkare ska belastas med arbetsuppgifter som apotekare kan genomföra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar