måndag 28 januari 2013

Välfärden behöver mer kvalité

Jag läste för en tid sedan Gert-Inge Andersson (s) debattartikel om att välfärden behöver pengar och kom då att tänka på min brevväxling med Gert-Inge för cirka fem år sedan. I brevet diskuterade jag kvalitén i läkemedelsbehandlingen till äldre med omsorg i Trollhättans kommun. Svaret blev att samarbete med primärvården skulle lösa problemet. Hur har det gått? Jo Trollhättan liksom Västra Götalandsregionen hör fortfarande till de som har sämst resultat i hela landet. I grannstaden Uddevalla har däremot målen nåtts. Uddevalla har satsat på ett långt projekt tillsammans med specialutbildade apotekare. Uddevalla styrs av en politisk majoritet bestående av Moderaterna, Kristdemokraterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet. Uddevalla kommun har använt stimulanspengar för att försöka påverka läkemedelskvalitén. Intressant är att man också har lyckats. Dålig läkemedelskvalité kostar samhället miljarder. Poängen i rubriken är att hälsa behövs för livskvalitet och därmed god aptit. Livskvalité behövs för en aktiv vardag. Minskad risk för fallskador och minskat behov av inläggning på sjukhus får man på köpet. Självklart behöver välfärden också pengar men det är viktigt att arbeta med kvalité även i läkemedelsbehandlingen. Folkpartiet i Trollhättan har arbetat med frågan i flera år. Socialdemokraterna avslår motioner och konstruktiva förslag för att lösa problemet. Alla har vi äldre bland våra nära och kära.

1 kommentar:

  1. Själva ordet kvalite tycker jag är besvärligt eftersom det kan ha olika innehåll för dig eller mig. Ordet har alltså en osäker betydelse.

    SvaraRadera