söndag 29 juni 2014
Fem år med fel läkemedel
Jag träffade igår en Folkpartist vars pappa har varit felbehandlad av sjukvården i fem år. Första gången jag fick höra patienthistorian fattade jag genast misstanke om att diagnosen inte stämde. Apotekares kompetens behövs.
Etiketter:
Överbeläggning sjukhus
Plats:
Trollhättan, Sverige
Rätt läkemedel till äldre
Läkemedel är den vanligaste behandlingen till äldre och därför är det
viktigt att det blir rätt.
Erfarenheter från min vardag som apotekare.
-
Råd från vårdcentralen att köpa
receptfritt läkemedel mot värk som var direkt olämpligt på tre olika sätt
-
Konkreta råd till läkare om bättre
läkemedelsval som uppskattas av en del läkare men inte alla. En mängd prover
och utredningar på sjukhus som inte leder någon vart istället för att pröva nu
rekommenderad läkemedelsbehandling först.
Fel läkemedel är en vanlig orsak till köer
på akuten och till överbeläggning på sjukhus
Etiketter:
Apotekare i vården,
Läkemedel och äldre,
Överbeläggning sjukhus
måndag 27 januari 2014
Ny patientlag
Okänt för många är att 80-åringar ofta har tre allvarliga läkemedelsfel som påverkar orken. Orsaken beror på gamla kunskaper och föråldrad behandling av äldre.
I Dagens Medicin nu i januari skrevs om förslag till ny patientlag. “Många gånger skulle konflikter mellan patienter och sjukvården kunna undvikas om patienten fick möjlighet att få en andra medicinsk bedömning”. Det ska gälla alla som har en livshotande eller särskilt allvarlig sjukdom. Hoppas att man då inte glömmer bort att hjärtsjukdomar kan jämföras med cancer när det gäller prognos.
Läkemedel är den vanligaste behandlingen till äldre och därför borde apotekares kompetens användas vid en andra medicinsk bedömning. Med apotekare avses då specialistapotekare på t ex äldres behandling. Apotekare läser annan litteratur och är uppdaterade på nu rekommenderad behandling.
7
Etiketter:
Läkemedel och äldre
måndag 13 januari 2014
Använd apotekare och läkare smartare
Symtombehandling är ett gissel. Låt läkarna få tid att ompröva/säkerställa diagnoser istället för att lägga till fler läkemedel. Apotekarna behövs för att i vardagen optimera redan insatt behnadling. Läkaren ansvarar men apotekaren genomför
Vinn väljare på ny sjukvårdspolitik forts
Äldre faller på något sätt mellan stolarna. Det verkar vara mer status att arbeta med andra specialiteter i sjukvården än med äldre.
Vid senaste mötet med omsorgsnämnden kom jag att tänka på ett praktiskt sätt att arbeta vore att erbjuda en screening vid biståndsbedömning. Vid behov diskuterar apotekare möjligheter att optimera läkemedelsbehandlingen med den äldre. Självklart också en skriftlig redovisning att ta med och diskutera med sin läkare. Den äldre ska självklart vara i centrum. Syftet är att satsa på optimering av läkemedelsbehandling när det fortfarande är enkelt. Partiledningen uttalar i svaret på min motion till landsmötet att apotekarnas kompetens måste tas tillvara. Det här förslaget tilltalar mig som specialistapotekare på äldres läkemedelsbehandling. Det handlar om att använda kunskap om patientens samtliga läkemedel, inte bara användning av sömnmedel.
fredag 3 januari 2014
Vinn väljare på ny sjukvårdspolitik
Tack Magnus Liljegren i Nu 5:e december för din analys om att den stora välfärdsfrågan bland väljare är hälso- och sjukvården. Det är svårt att göra sjukvårdsfrågor begripliga. Du tar upp att de äldre och sjuka blir fler. Ofta är det kvinnor som får ta hand om äldre familjemedlemmar. Anhöriga, och det är många väljare, behöver hjälp och avlastning- detta måste uppmärksammas även i politiken, det vill säga av Fp. Jag håller verkligen med dig!
Jag vet inte om du hörde sista debattinlägget på landsmötet i Västerås. Jag hade tur att få sista inlägget innan streck drogs i debatten.
Så här sa jag: Låt nästa jämnställdhetsfråga bli bättre hälsa för våra gamla föräldrar. Okänt för många är att 80-åringar ofta har tre allvarliga läkemedelsfel som på verkar orken. Det är oftast döttrarna som hjälper till när orken tryter.
Etiketter:
jämnställdhet,
Läkemedel och äldre
söndag 3 november 2013
Nya partiprogrammet
3.3.3 punkt 8 i partistyrelsens förslag ”Ett husläkarsystem där patientansvaret ligger i primärvården gynnar särskilt multisjuka och äldre medborgare”
Kommentarer
- Fokus ska vara patienten i centrum och livskvalitet.
- Ordet husläkare kan kanske vara kvar men numera gäller teamarbete
- Multisjuka betyder ofta behandling med många läkemedel. Tyvärr är det så att orsaken till många läkemedel oftast beror på symtombehandling istället för säkerställd diagnos.
- Att äldre gynnas är hämtat från en mer än 10 år gammal studie i Stockholm där akutsjukvård oftare användes. Problemet i dag till onödig sjukhusvård är oftast fel läkemedel vilket SKL skriver om under projektet de mest sjuka äldre.
- Exempel bland en mängd jag stött på. Läkaren säkerställer inte diagnosen. Resultat inläggning på sjukhus sex gånger. Särskilt alvarligt här eftersom njurfunktionen var kraftigt nedsatt och läkemedelsdosen inte anpassades.
- Exempel läkaren använder bara en del av apotekarens behandlingförslag. Istället ordineras blodtransfusion, 160 labprover och dyra undersökningar på sjukhus. Utfallet ger inte underlag för bättre behandling av patienten. Ett bekymmersamt år för patienten och ingen förbättrad livskvalitet. Apotekarens behandlingsförslag har åter skickats till läkaren.
Mitt förslag till partiprogrammet ”Primärvårdens kvalitet måste säkerställas med husläkare som säkerställer diagnos och apotekare som tillämpar nu rekommenderad läkemedelsbehandling.”
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)